Ewangelickie Dni Kościoła 2017

W dniach 15-18.06.2017 roku odbyły się po raz pierwszy w Polsce Ewangelickie Dni Kościoła. Na EDK złożyły się: nabożeństwa, studia biblijne, spotkania ekumeniczne, misyjne, duszpasterskie, spotkania z prozą, poezją, sztuką, z historią; debaty, wykłady, prelekcje, wystawy, wycieczki, koncerty, spektakle teatralne, warsztaty, pokazy, happeningi, targi możliwości. Imprezy dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Dyskusje i wymiana stanowisk miały również miejsce podczas Forum Diakonii i Forum Kobiet Luterańskich. Trudno było być wszędzie, wszystko zobaczyć, ze wszystkimi się spotkać. Trzeba było coś wybrać, z czegoś zrezygnować. Ale były też wydarzenia priorytetowe. I tak:
DZIEŃ PIERWSZY 15.06 2017 (czwartek) – nabożeństwo przy kamiennym ołtarzu na zboczu Równicy koło Ustronia (883 m npm ). W tym wyjątkowym miejscu otoczonym lasem, ułożone są 2 głazy: okrągły, o średnicy 105 cm oraz pionowy o wysokości ok. 190 cm. Wyryte są na nich tablice Mojżeszowe, krzyż oraz kielich. Miejsce to zwane Kamień na Równicy pamięta czasy kontrreformacji. To tu w XVII i XVIII wieku odbywały się potajemne nabożeństwa. A teraz dziękowaliśmy Bogu za nasz Kościół i prosiliśmy o błogosławieństwo.
DZIEŃ DRUGI 16.06.2017 ( piątek ) – wypełniony spotkaniami, wykładami, imprezami opisanymi na wstępie. Na wyróżnienie zasługuje występ naszej lubelskiej młodzieżowej grupy teatralnej w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie (tak! tak! I kto o tym wiedział?) pod kierownictwem księdza Grzegorza. W skład zespołu wchodzili: Jadwiga i Katarzyna Kasprzak, Katarzyna Kliszcz i Melania Kuczyńska, Jakub Jarosz, Jan Cichowlas oraz ksiądz Grzegorz Brudny. Stworzyli krótką, pantomimiczną scenkę, w której treść piosenki zespołu Lifehouse „Everything” wyrazili za pomocą ruchu, gestów i gry twarzy. Brawo! Jesteśmy z nich dumni. Ale największą atrakcją był wieczorny koncert Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w kościele Jezusowym w Cieszynie. Jak piękne są nasze pieśni w takim wykonaniu. A zaśpiewana na koniec przez Zespół „Śląsk” i cały kościół pieśń „Ojcowski dom” spowodowała, że wzruszenie odbierało nam głos.
DZIEŃ TRZECI 17.06.2017 (sobota) – dzień kulminacji. Odbyło się nabożeństwo główne Ewangelickich Dni Kościoła w Hali Widowiskowo-Sportowej w Bielsku-Białej. Oprawę muzyczną nabożeństwa stworzyła Orkiestra Kameralna Silesian Art. Collective pod dyrekcją Mateusza Małacha. Wykonała ona utwory w aranżacjach specjalnie przygotowanych na jubileusz 500 lat Reformacji. Usłyszeliśmy także Zespół Dzwonków ze Skoczowa, Wielki Chór Reformacyjny (ok.500 osób! ) pod dyrekcją Joanny Korczago, solistów i duet hiphopowy. Po nabożeństwie wywiadu do telewizji, dzieląc się swoimi wrażeniami, udzielili członkowie naszej grupy: Ewa Bińczak i Jan Cichowlas. Po nabożeństwie wysłuchaliśmy 1,5 godzinnego Koncertu Reformacyjnego. Zaliczyliśmy kolejną ucztę duchową. Na koniec dnia wróciliśmy do Dzięgielowa, gdzie mieszkaliśmy w prywatnych domach. Ostatnim akordem dnia była kolacja integracyjna.
DZIEŃ CZWARTY 18.06.2017 ( niedziela ) – dzień ostatni na gościnnej Ziemi Cieszyńskiej. Godz. 10 – nabożeństwo w kościele „Eben-Ezer”. Nietypowe, bo z okazji zakończenia roku szkolnego jako Rodzinne. Grał zespół młodzieżowy „Synogarlica”, wystąpił też Chórek Dziecięcy. Uczyliśmy się wersetu biblijnego (Ew.Mt 28,20b ). Młodzi ludzie modlili się, grali, śpiewali, brali udział w konkursach, a my dorośli czerpaliśmy z ich energii. A nad wszystkim czuwał ks. Marek Londzin. I wszystko było tak, jak być powinno. A potem obiad na świeżym powietrzu i niestety pożegnania; niektórzy z nas zdobyli autografy z dedykacją od sióstr-diakonis z diakonatu „Eben-Ezer”. Szczęśliwi spakowaliśmy się do naszego autobusu i niczym na skrzydłach pomknęliśmy przez Rzeszów do Lublina.
Dzięgielów jest piękny a nasi gospodarze to ludzie życzliwi, gościnni i otwarci. To wszystko sprawia, że już myślimy o powtórnym spotkaniu. Za rok nadarzy się okazja, by tam wrócić, przeżyć to wszystko ponownie w ramach „Tygodnia Ewangelizacyjnego”. Myślę, że większość z nas, biorących udział w tegorocznych Ewangelickich Dniach Kościoła zaznaczyła już to w swoim kalendarzu. Do zobaczenia w Dzięgielowie w 2018 r.