Koncert muzyki dawnej – Soave Melodia

Dnia 22 października 2010 roku, w lubelskim Kościele Ewangelicko – Augsburskim miał miejsce koncert pieśni renesansowych i barokowych pt. „Soave Melodia” wykonany przez francusko-polski duet La Cortesia. Zespół La Cortesia został stworzony w 2000 roku w Lyonie (Francja) przez lutnistkę Wandę Kozyrę, jego nazwa pochodzi od słynnej mélodi tańca «Cortesia Amorosa», z traktatu «le Gratie d’Amore» (1602/1604) Césarego Negri. Jednym z głównym celów zespołu jest rozpowszechnianie muzyki dawnej za pomocą rozmaitych środków ekspresji artystycznej. Wanda Kozyra, w zależności od rodzaju realizowanego projektu, do współpracy zaprasza zarówno zawodowych muzyków, jak również artystów innych dziedzin sztuki. Dzięki temu La Cortesia, oprócz koncertów w najbardziej klasycznej formie, wyprodukowała także teatralne spektakle muzyczne dla dzieci i dorosłych, w których wykorzystano połączenie muzyki m.in. ze sztuką cyrkową, z teatrem, teatrem kukiełkowym, czy z tańcem dawnym i współczesnym.

Występ wokalno-instrumentalnego duetu był częścią międzynarodowej konferencji „Budowanie zbiorowej wyobraźni europejskiej od Renesansu do Oświecenia: Francja, Niemcy, Polska – jedność i różnorodność” odbywającej się w dniach 21-23 października 2010 roku w Lublinie i w Zamościu. Koncert został zorganizowany przez Ośrodek Alliance Française UMCS w Lublinie we współpracy z Instytutem Europy Środkowo–Wschodniej, Europejskim Stowarzyszeniem Lubliniana oraz Parafią Ewangelicko-Augsburską w Lublinie. Podczas koncertu „Soave Melodia” w kościele luterańskim wystąpiły Polka Wanda Kozyra grająca na archilutni (mało znanym instrumencie wynalezionym we Włoszech pod koniec Odrodzenia) i gitarze barokowej oraz Francuzka Marie Chaveneau – sopranistka. Artystki w oryginalny sposób zapoznały słuchaczy ze sztuką wokalną charakterystyczną dla siedemnastowiecznej Europy. W repertuarze znalazły się pieśni francuskie, włoskie, hiszpańskie, polskie oraz niemieckie (w tym m.in. motety, arie, pieśni dworskie). Słuchacze mieli okazję wysłuchać dzieł m.in. takich autorów jak: Jan Andrzej Morsztyn, Robert Ballard, Heinrich Schuetz, Tarquinio Merula, Michael Lambert czy Francesco Corbetta. A tak oto, bardzo „obrazowo” o programie koncertu napisała jego pomysłodawczyni Wanda Kozyra: „W muzyce wokalnej urocze i naiwne teksty mówią o miłości w sposób typowo renesansowy, podczas gdy inne dążą do barokowej ekspresyjności i wyrażania emocji (…) Emocje, kontrasty, śmiałe eksperymenty, archaizmy i tradycje, muzyka początków baroku jest podobna rozwichrzonym niebom, które malarze XVII-ego wieku lubili przedstawiać, tak jak my nutami staramy się przekazać podczas tego koncertu.”

Licznie zebranych słuchaczy przywitali organizatorzy – dyrektor Ośrodka Alliance Française w Lublinie Kazimierz Deryłło oraz w zastępstwie nieobecnego proboszcza ks. Dariusza Chwastka – p. Mirosław Łoboda z lubelskiej Parafii Ewangelicko-Augsburskiej. Na zakończenie artystki otrzymały zasłużoną owację, po której przystąpiły do wykonania bisu. Co warto podkreślić, pieśnią na bis był XVII-wieczny utwór nieznanego autora pt. „Skarżęć się”, którego niełatwych słów w języku polskim specjalnie na okoliczność występu nauczyła się, z powodzeniem (!), francuska sopranistka Marie Chaveneau. Biorąc pod uwagę frekwencję, a także entuzjastyczne i spontaniczne reakcje odbiorców można wnioskować, że występ duetu La Cortesia był przedsięwzięciem interesującym i bardzo udanym.

Magdalena Ner