Marek Pilch

Urodzony w Cieszynie.  Studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach w Klasie organów prof. J.Gembalskiego oraz  równolegle w klasie klawesynu prof.  M.Toporowskiego, następnie kontynuował studia (studia podyplomowe) w Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy) jako stypendysta DAAD.  Uzyskał wyróżnienie na  Międzynarodowym Konkursie Organowym w Gdańsku w 1992 r. W 1997 r. był finalistą na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym (NDR) w Hamburgu.

W latach 1998 – 2000 prowadził kursy interpretacji muzyki klawesynowej oraz realizacji basso continuo podczas Bohemia Festival w Kostelcu, w Republice Czeskiej.

Angażował się w działalność muzyczną Kościoła Ewangelickiego w Polsce.  Był współredaktorem “Śpiewnika Ewangelickiego” (wyd. Augustana, 2002 r.) oraz współautorem “Choralnika” (Augustana, 2005). W latach 2000-2005 był organistą kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu. W  roku 2002 założył we Wrocławiu Ewangelicki Instytut Muzyki Sakralnej. Współpracował z polsko-niemieckim Stowarzyszeniem na Rzecz Badań i Utrzymania Śląskich Organów (VEESO) oraz  z Internationale Heinrich Schuetz Gesellschaft.

W latach 2011-13 wspólnie z Muzeum Historii Katowic prowadził cykl: „Koncerty na zabytkowym fortepianie” poświęcony interpretacjom muzyki fortepianowej i kameralnej wykonywanej na fortepianie Ernsta Irmlera z roku 1860.

W latach 2013-15 prowadził na UMFC w Warszawie cykl wykładów w ramach przedmiotu: “hymnologia protestancka”.

Obecnie prowadzi działalność pedagogiczną i koncertową jako organista, klawesynista i kameralista.  Współpracuje z zespołami muzyki dawnej, prowadzi też własny zespół kameralny “Trio Brillante” w którym gra na historycznym fortepianie stołowym.

Pracuje jako adiunkt w Katedrze Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku 2011 uzyskał tytuł Doktora Sztuki.

zdjecie-marek-pilch

PROGRAM KONCERTU MARKA PILCHA

Moritz Brosig (1815-1887) Preludium A-dur op.47 nr 4

Jan Gawlas – (1901-1965) – ze zbioru “Chorały Kościoła Jezusowego”:

– Kto się w opiekę

– Podziękujmyż Chrystu Panu

– Trzeciego dnia wstał Zbawiciel

– Nawiedź nas Duchu Święty

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)

Adagio-Allegro-Adagio f-Moll (Ein Stück für ein Orgelwerk in eine Uhr) KV 594

(Opracowanie na organy Friedrich Brinkmann)

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Preludium i fuga As-dur op. 35 nr 4 (opracowanie na organy Christoph Bossert)

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Dwanaście wariacji na temat z oratorium “Judas Maccabäus” (znany jako pieśń adwentowa: Córko Syjońska) WoO 45,

(Opracowanie na organy Marek Pilch)